"A business based on brand is, very simple, a business primed for success"
 David F. D`Alessandro
 
 Vi har spurt oss selv om et brand kan være med å gjøre at Kolibri kan 
bli en selvdrivende organisasjon. Tankene driver oss til merkevaren 
Moods of Norway som har et så sterkt brand og uttrykk at fargen 
knall- rosa eller ruter gjør at vi assosierer det med moods. Det har 
kommet så langt at de kan sette traktor- merket sitt på hva de måtte 
ønske og med ett får det status hos unge og gamle. De har vært 
eksepsjonelle på å sette rare ting inn i riktig setting og får slik 
utgåtte rutemønster til å bli en hit.
 
 I Norge har det godt økonomisk sett, og når det kommer 
til hjelpeorganisasjoner trenger vi strengt tatt ikke få noe igjen for 
det vi gir. Vi er rike nok til å bare gi, og vi vil ikke ha hva som 
helst stående i vinduskarmen eller hengende på veggen. Likevel kan dette
 stride mot Kolibri sitt prinsipp om at man må gi for å få. Så hva vil 
vi ha her i Norge, Europa? 
 Vi liker det enkelt, kule farger i pastell gjerne blandet med innslag av knall farge eller tre. 
 
 Kundene kjøper ikke produkter og tjenester, men forventninger om hva 
produktene/tjenestene kan utrette. Merkevarebygging handler om å skape 
fordelaktige forventninger til et merke eller selskap. For å bygge verdi
 inn i merkevaren over tid, og sikre lønnsomhet og vekst, må det 
utarbeides et effektivt styringsverktøy for forvaltning av merkevaren – 
en merkestrategi (http://www.brandcognition.no). Dette synes vi er spennende tanker, man må være litt 
business-tenkende for å få en organisasjon til å kunne drive seg selv. 
Det betyr kanskje at man må ta noe bort, men å gi noe annet inn. 
Eksempelvis kan dette være at man må ta bort noe av barnas egne 
kunstverk, iallefall for en periode, og få inn en produksjon av kun én 
idé - fordi den selger blandt de som har penger. Kanskje studenter ved 
KHIB kan samarbeide med barn og unge i Brasil, skape høstens vare- og 
begynne å produsere (gjerne på bestilling).
Vi liker det enkelt, kule farger i pastell gjerne blandet med innslag av knall farge eller tre.
Kundene kjøper ikke produkter og tjenester, men forventninger om hva produktene/tjenestene kan utrette. Merkevarebygging handler om å skape fordelaktige forventninger til et merke eller selskap. For å bygge verdi inn i merkevaren over tid, og sikre lønnsomhet og vekst, må det utarbeides et effektivt styringsverktøy for forvaltning av merkevaren – en merkestrategi (http://www.brandcognition.no). Dette synes vi er spennende tanker, man må være litt business-tenkende for å få en organisasjon til å kunne drive seg selv. Det betyr kanskje at man må ta noe bort, men å gi noe annet inn. Eksempelvis kan dette være at man må ta bort noe av barnas egne kunstverk, iallefall for en periode, og få inn en produksjon av kun én idé - fordi den selger blandt de som har penger. Kanskje studenter ved KHIB kan samarbeide med barn og unge i Brasil, skape høstens vare- og begynne å produsere (gjerne på bestilling).
 
No comments:
Post a Comment