Friday, November 23, 2012

BRAND

"A business based on brand is, very simple, a business primed for success"
David F. D`Alessandro

Vi har spurt oss selv om et brand kan være med å gjøre at Kolibri kan bli en selvdrivende organisasjon. Tankene driver oss til merkevaren Moods of Norway som har et så sterkt brand og uttrykk at fargen knall- rosa eller ruter gjør at vi assosierer det med moods. Det har kommet så langt at de kan sette traktor- merket sitt på hva de måtte ønske og med ett får det status hos unge og gamle. De har vært eksepsjonelle på å sette rare ting inn i riktig setting og får slik utgåtte rutemønster til å bli en hit.

I Norge har det godt økonomisk sett, og når det kommer til hjelpeorganisasjoner trenger vi strengt tatt ikke få noe igjen for det vi gir. Vi er rike nok til å bare gi, og vi vil ikke ha hva som helst stående i vinduskarmen eller hengende på veggen. Likevel kan dette stride mot Kolibri sitt prinsipp om at man må gi for å få. Så hva vil vi ha her i Norge, Europa?
Vi liker det enkelt, kule farger i pastell gjerne blandet med innslag av knall farge eller tre.

Kundene kjøper ikke produkter og tjenester, men forventninger om hva produktene/tjenestene kan utrette. Merkevarebygging handler om å skape fordelaktige forventninger til et merke eller selskap. For å bygge verdi inn i merkevaren over tid, og sikre lønnsomhet og vekst, må det utarbeides et effektivt styringsverktøy for forvaltning av merkevaren – en merkestrategi (http://www.brandcognition.no). Dette synes vi er spennende tanker, man må være litt business-tenkende for å få en organisasjon til å kunne drive seg selv. Det betyr kanskje at man må ta noe bort, men å gi noe annet inn. Eksempelvis kan dette være at man må ta bort noe av barnas egne kunstverk, iallefall for en periode, og få inn en produksjon av kun én idé - fordi den selger blandt de som har penger. Kanskje studenter ved KHIB kan samarbeide med barn og unge i Brasil, skape høstens vare- og begynne å produsere (gjerne på bestilling).

No comments:

Post a Comment